پاسخگویی همه روزه از ۸تا۲۴

پاسخگویی همه روزه از ۸تا۲۲

همین حالا تماس بگیرید

۰۹۱۲۰۲۶۹۷۵۴

پاسخگویی همه روزه از ساعت۸تا۲۴

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

همین حالا تماس بگیرید

۰۲۱-۲۸۴۲۷۱۸۰

پاسخگویی همه روزه از ساعت۸تا۲۲

آیا استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو ها مزایایی دارد؟

یکی از حساس ترین و مهم ترین چالش ها در هنگام رانندگی، وضعیت لاستیک ها و تنظیم بودن مقدار باد آنها ست. امروزه خودروهای جدید دارای سیستم هایی هستند که مقدار باد لاستیک ها را نمایش می دهند. در هر صورت مشخص شدن مقدار باد لاستیک ها و تنظیم دقیق انها تاثیر بسزایی در حرکت خودرو و حفظ تعادل آن دارد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و برای استفاده بهتر و رانندگی مطمئن تر از باد نیتروژن نیز برای چرخ های خودرو استفاده می شود. با این مقدمه در نوشته پیش رو در مورد استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو ها توضیحاتی خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با خودرو و کارشناسی خودرو می توانید به تابش خودرو مراجعه کنید.

باد لاستیک ها

سال هاست که آپاراتی ها لاستیک خودروها را با باد اکسیژن پر می کنند. ولی همانگونه که می دانیم امروزه گزینه باد نیتروژن نیز برای باد لاستیک ها اضافه شده است. باید به این نکته توجه کرد که باد نیتروژن در لاستیک خودرو ها از ثبات بیشتری برخوردار است. به همین دلیل است که در خودروهای مورد استفاده در مسابقات اتوموبیل رانی، هواپیماها، شاتل ها و ماشین هایی که در صنعت خودرو کار می کنند، مانند انواع جرثقیل ها به جای اکسیژن از نیتروژن استفاده می شود. همین امر باعث شده که استفاده از باد نیتروژن برای خودروهای معمولی نیز مرسوم شود. استفاده از آن روز به روز افزایش یافته است. استفاده از نیتروژن در خودروهای معمولی بی فایده نیست. اما فاکتورهای مختلفی را در این زمینه بایستی درنظر گرفت.

باد نیتروژن در لاستیک خودرو ها و مزایا و معایب آن

استفاده از باد نیتروژن دارای مزیت ها و معایبی است که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو ها

  • استفاده از بادنیتروژن باعث می شود که لاستیک ها دیرترخالی شوند. لاستیک خودرو در حین رانندگی و چرخش حالت انعطاف پیدا می کند. در نتیجه باد اکسیژن لاستیک به مرور زمان خالی می شود. اما چون نیتروژن از اکسیژن بزرگتر است به راحتی از لاستیک خودرو عبور نمی کنند. در نتیجه باد اکسیژن چیزی حدود1/6 برابر سریع تر نسبت به نیتروژن خالی می شود.
  • کاهش مصرف سوخت باباد نیتروژن در لاستیک: این مسئله را به خوبی می دانیم که اگر باد لاستیک ها کاهش داشته باشد در اثر اصطکاک بیشتر با جاده مصرف سوخت افزایش خواهد یافت. اما باد نیتروژن چون دیرتر تخلیه می شود پس مصرف سوخت کمتری دارد.
  • کمک به هندلینگ خودرو با استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو ها: خودرویی که از باد لاستیک نیتروژن استفاده می کند هندلینگ بهتری دارد. البته باد نیتروژن معجزه نمی کند. اما ثبات بیشتری را به لاستیک ها منتقل می کند و همین امر باعث هندلینگ بهتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بنزین سوپر و معمولی

  • عمربیشتر لاستیک ها با استفاده از باد نیتروژن: چون باد نیتروژن دیرتر تخلیه می شود فشارخوبی در لاستیک ها قرارمی گیرد. در نتیجه اصطکاک لاستیک با جاده کاهش پیدا کرده وعمر لاستیک افزایش می یابد. از طرفی چون در اکسیژن مقداری آب وجود دارد و به داخل لاستیک ها منتقل می شود، این آب در اثر گرما تبخیر شده و این امر باعث زنگ زدگی رینگ های فلزی می گردد. اما در کنار این مزیت ها باد نیتروژن معایبی نیز دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

باد نیتروژن در لاستیک خودرو ها

معایب استفاده از باد نیتروژن

  • اکثر آپاراتی ها از باد اکسیژن استفاده می کنند. به همین خاطر برای استفاده از باد نیتروژن بایستی به سراغ آپاراتی های خاص رفت. از طرفی قیمت باد نیتروژن نسبت به اکسیژن گرانتر است. البته یک مسئله نیز وجود دارد که اگر قبلا باد نیتروژن در لاستیک ها زده اید و الان به آن دسترسی ندارید می توانید از اکسیژن استفاده کنید. چرا که قابلیت ادغام در یکدیگر را دارند.
  • باد کردن لاستیک ها با نیتروژن به راحتی اکسیژن نیست و پیچیدگی خاص خودش را دارد. نکته مهم این که اگر برای اولین بار از باد نیتروژن استفاده می کنید بایستی لاستیک به طور کامل از اکسیژن خالی شود که خود این عمل نیز دردسر ساز و وقت گیر است.
  • احتمال به تجدید باد با استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو ها : هر چند باد نیتروژن دارای اتم های بزرگتری است. اما باز هم دچار تخلیه باد خواهید شد و این امر در فصل سرما بیشتر می باشد. به همین دلیل در فصل های پائیز و زمستان بهتر است بازدید های بیشتری از وضعیت باد لاستیک ها داشته باشید.

نکته پایانی

در کل نمی توان برای همه خودروها نسخه واحدی پیچید. هر چند استفاده از نیتروژن مقرون به صرفه است. اما تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت نخواهد داشت و می توان باد اکسیژن را استفاده نمود. درعوض با بازدید های منظم از وضعیت لاستیک ها و مقدار باد از یک طرف عمر لاستیک ها را افزایش داده و از طرف دیگر دردسرهای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو ها را نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *