ساعت کاری از 7:30 الی 20:30

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

همین حالا تماس بگیرید

۰۹۱۲۰۲۶۹۷۵۴

ساعت کاری از از 7:30 الی 20:30

دلکو چیست و چه وظیفه ای در خودرو دارد؟ | معرفی قطعات و کارایی

در خودرو‌ یکی از مهمترین قطعات که وظیفه تقریبی آنن تامین برق و هدایت به شمع ها می باشد دلکو نام دارد. البته امروزه در خودروهای جدید و‌ انژکتوری دیگر از آن خبری نیست. این وظیفه بر‌ عهده سنسور های میل لنگ و‌ میل سوپاپ گذاشته شده است. در مقاله پیش رو از تابش خودرو دلکو و وظیفه آن در خودرو را برایتان بازگو خواهیم کرد. در عین‌ حال اگر برای خرید خودرو و شرایط رانندگی نیاز به راهنمایی دارید با متخصصان ما در ارتباط باشید.

دلکو چیست؟

دلکوبه انگلیسی (Distributor) وسیله ای است که در موتورهای درون سوز که جریان ولتاژ بالا را از کویل به شمع ها هدایت می کند. به این ترتیب احتراق را منظم می‌کند. اولین نوع از این وسیله در سال 1910 توسط چارلز کترینگ اختراع گردید. اولین بار بر روی موتور کادیلاک عرضه گردید. در موتور های چهار زمانه به ازای هر 2 دور میل لنگ، میل سوپاپ ها و دلکو یک دور می گردند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بنزین سوپر و معمولی چیست؟

البته امروزه در اکثر موتورهای چهار زمانه و انژکتوری قطعه دلکو دیگر وجود ندارد. وظیفه آن بر عهده سنسور های میل لنگ و میل سوپاپ است که اطلاعات مربوط به مکان دقیق پیستون ها را به قطعه ای به نام ECU منتقل می کنند. اما نحوه عملکرد دلکو چگونه است؟ اساس کار موتور های امروزی بر اساس موتور چهار زمانه می باشد. یعنی در هر یک از سیلندر های این موتور یک چرخه چهار مرحله ای اتفاق می افتد که شامل مراحل زیر است:

  • مکش(تنفس)
  • تراکم یا( فشرده سازی )
  • انفجار(قدرت)
  • تخلیه(خروج دود)

در این چهار مرحله یکبار پیستون در طول سیلندر بالا و‌پایین می رود و میل لنگ را به حرکت در می آورد. اما نکته اینجاست که این سیستم چهار مرحله ای در هر یک از سیلندرها باید در زمان مشخصی اتفاق بیافتد تا میل لنگ به صورت صحیح و نظمی به گردش در بیاید و تناوب حرکت حفظ شود. اینجاست که دلکو برق را در زمان مناسب برای جرقه زدن راهی شمع های هر سیلندر می کند. لازم به ذکر است که زمانبندی این انتقال برق دلکو به وسیله میل لنگ موتور تنظیم می گردد. میل لنگ به واسطه میل سوپاپ و میل دلکو این زمانبندی را به قطعه انتقال می دهد. دلکو در حقیقت مثل یک کلید قطع و وصل برق عمل می کند که فرمان این قطع و وصل در اصل توسط همان میل لنگ و با کمک میل سوپاپ و میل دلکو داده می شود.

قطعات تشکیل دهنده

یک دلکو به صورت دقیق از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • درب
  • چکش برق
  • پلاتین
  • خازن
  • سیم خازن
  • صفحه
  • صفحه ثابت
  • بادامک
  • وزنه ها
  • فنر وزنه ها
  • میل
  • بدنه
  • دستگاه خلائی
  • پیچ تنظیم
  • فنر و ذغال

مهمترین قطعه در ساختار دلکو چکش برق می باشد. کار قطع و وصل کردن پلاتین ها را انجام می دهد.‌وضعیت چکش برق به گونه ای است که در بخش بالایی دلکو قرار گرفته و چرخشی دایره ای دارد. در واقع چکش برق جریان الکتریکی ورودی را که از کوئل آمده با قطع و وصل کردن پلاتین ها به سمت هر یک از شمع ها در زمانبندی مشخص خود هدایت می کند.‌

دلکو

این نکته قابل یادآوری است که دلکو در خودروهای کاربراتوری استفاده می شود. در خودروهای انژکتوری دیگر خبری از دلکو نیست. این وظیفه بر عهده سنسور های خاص گذاشته شده است. عملا دلکو حذف گردیده چرا که کارایی آن در سرعت های پایین خوب است. اما در سرعت های بالا قطع و وصل پلاتین با سرعت بالایی صورت می پذیرد. همین مسئله باعث کاهش میزان جرقه می شود. موجب خوب کار نکردن موتور خواهد گردید. همین دلایل باعث حذف سیستم دلکو و بکارگیری سیستم جدید گردید.‌ اولین بار نیز کمپانی فورد این کار را انجام داد.

تنظیم دلکو

بایستی بدانیم که خارج شدن دلکو از تنظیم داگر خودروهای کاربراتوری امری عادی می باشد.‌ اگر بخواهید مرتبا به تعمیرکار مراجعه کنید متحمل هزینه هایی خواهید شد. پس بهتر است قبل از مراجعه به تعمیر کار روش ساده تنظیم دلکو را خودمان انجام دهیم. برای این کار بهتراست به این روش عمل کنیم:

  • ابتدا خودرو را روشن کنیم و اجازه دهیم خودرو در همین حالت بماند.
  • در صورت عدم تنظیم موتور دارای لرزش می باشد و بد کار می کند. در ضمن گازهای خروجی از اگزوز صاف نیست.
  • قطعه دارای یک پیج نگهدارنده است. ابتدا این پیچ را باز می کنیم تا دلکو به راحتی حرکت کند.
  • قطعه را به یک سمت می چرخانیم. دقت کنید که به سمتی چرخانده شود که دور موتور زیاد شود‌.
  • وقتی این کار را انجام دادید کم کم موتور شروع به ریپ زدن می کند.
  • حالا زمان آن رسیده است که دلکو را به جهت عکس بچرخانیم.

چرخاندن را تا زمانی ادامه دهید که ریپ زدن موتور قطع گردد. در این حالت پیچ دلکو را سفت می کنیم دیگر نه موتور ریپ می زند و نه تپ تپ می کند. گازهای خروجی نیز صاف می باشد و این نشانه تنظیم بودن می باشد.

سخن آخر

درست است امروزه خودروها یه سمت انژکتوری شدن رفته اند. اما اگر شما خودروی کاربراتوری دارید و در موتور از دلکو استفاده می شود حتما در صورت وجود عیب در آن به تعمیرکار ماهر مراجعه کنید.  حتما قبل از مسافرت های طولانی خودروی خود را چکاب کامل کنید. در این راستا برای کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با خرید خودرو و فروش خودرو به متخصصان تابش خودرو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.