حرکت در خودرو معلول چند علت می باشد. موتور خودرو طی فرایندی سوخت را به نیروتبدیل می کند و این نیرو توسط جعبه دنده (گریبکس) به چرخ ها منتقل می شود. اما این تمام قصه یک خودرو نیست وعوامل زیادی دست به دست هم می دهند تا این چرخه تولید و انتقال نیرو بتواند به خوبی کار خود را انجام دهند. یکی از چیزهایی که باعث بهتر کار کردن خودرو و موتور آن می شود روان کننده ها هستند. روان کننده یا روغن موتور نقشی اساسی و اصلی در خوب کارکردن موتور ایفا می کند. در مقاله پیش رو به بررسی روغن سوزی در موتور خودرو می پردازیم. اگر تمایل به کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با خودرو، رانندگی در شرایط سخت و خرید خودرو و فروش دارید می توانید از طریق وب سایت تابش خودرو اقدام کنید.
نقش روغن در موتور خودرو
همانطور که خون به عنوان شریان اصلی در بدن موجودات زنده جریان دارد روغن موتور نیز درون موتور خودروی شما جریان دارد. وظیفه مهمی بر عهده دارد که در صورت روغن سوزی در موتور خودرو می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. این وظایف عبارتند از:
- خنک کاری داخلی موتور که بر اثر اصطکاک به وجود می آید. البته درست است که وظیفه خنک کنندگی بر عهده سیستم آب خودرو می باشد. اما روغن نیز نقش مهمی در این امر دارد.
- پاک کنندگی و جلوگیری از زنگ زدگی خودرو بر اثر گرما و اصطکاک ممکن است قسمت داخلی خودرو را دچار خوردگی کند. روغن از این مسئله جلوگیری یا آن را به تاخیر می اندازد.
- مهمترین و اصلی ترین نقش روغن موتور کاهش اصطکاک حاصل از تماس سطوح فلزی در داخل موتور می باشد. روغن موتور از مواد مناسب نفتی و شیمیایی تهیه می شود. اگر مواد اولیه خوبی داشته باشد عملیات انتقال دما و خنک کاری را به خوبی انجام می دهد و باعث می شود موتور خودرو در دمای پائین تر و استانداردتری کار کند. این کار به افزایش عمر مفید قطعات و کاهش تبخیر سوخت داخل سیلندر کمک کند. پس سعی کنید با انتخاب روغن موتور خوب به سلامتی موتور خودرو و از بین بردن هزینه های احتمالی تعمیر و روغن سوزی در موتور خودرو کمک کنید.
روغن سوزی در موتور خودرو – چرخه کار روغن موتور
روغن موتور که در مخزنی در زیر موتور جمع میشود توسط اویل پمپ مکیده شده و پس از عبور از فیلتر تصفیه با فشار معینی به مدار روغن کاری ارسال می شود. سپس به یاتاقان های اصلی و فرعی هدایت می شود. روغن رسیده به یاتاقان در سطح محور پخش شده و مقداری از آن از سوراخ لنگ به میل لنگ ارسال می شود. سپس آن را روغن کاری می کند. محورهای لنگ در حال چرخش روغن های خارج شده از یاتاقان را به دیواره های سیلندر و زیرپیستون می پاشند و این فرایند به صورت مداوم تا زمانی که موتور خودرو روشن است و کار می کند ادامه دارد. در ادامه به بررسی روغن سوزی در موتور خودرو می پردازیم.
بیشتر بخوانید:بهترین مشخصه های روغن موتورخوب
روغن سوزی در موتور خودرو
یکی از مشکلاتی که ممکن است گریبان رانندگان خودرو خصوصا خودروهای تولید داخل را بگیرد روغن سوزی خودرو می باشد. روغن سوزی ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در همه موارد علائم یکسانی دارد. در اینجا به علائم و نشانه ها و سپس به دلایل بروز چنین مشکلی خواهیم پرداخت.
علائم روغن سوزی در موتور خودرو
روغن سوزی به حالتی گفته می شود که موتور در هنگام روشن بودن همراه با سوخت مقداری روغن را نیز می سوزاند. بهترین علامت خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو می باشد. از علائمی که باعث می شود با دیدن آن بفهمیم خودرو دچار روغن سوزی شده عبارتند از:
- خروج دود آبی رنگ از اگزوز
- مشاهده دود سفید رنگ به مقدار زیاد از دهانه خروجی اگزوز ( البته دود سفید رنگی که معمولا در فصل سرما و هوای سرد از اگزوز خارج می شود دلیل روغن سوزی نیست و یک مسئله کاملا معمولی است.)
- حس کردن بوی روغن سوخته از خودرو
- کم شدن مداوم روغن
- نشتی روغن در سرشمع ها یا خیس شدن شمع ها
- وجود چربی در دهانه اگزوز که با لمس کردن قابل مشاهده می باشد
علت بوجود آمدن روغن سوزی در موتور خودرو
بعد از این که مشخص شد موتور خودرو دچار روغن سوزی شده بایستی ببینیم علت این روغن سوزی چه می باشد؟ می توان به علت های زیر اشاره کرد:
- شکستگی در رینگ و پیستون ها
- خرابی در شاتون ها
- خرابی یا شکستگی در یاتاقان ها
- خرابی کاسه نمد
- خرابی واشر سرسیلندر
- خرابی لاستیک گیت
- خوردگی در جداره سیلندر و پیستون
- خرابی شیر پی وی سی یکی از دلایل روغن سوزی در موتور خودرو
- سوختن روغن گریبکس توسط موتور
- سوختن روغن هیدرولیک توسط موتور.
سخن آخر
روغن سوزی در موتور خودرو یک مشکل جدی محسوب می شود. پس بهتر است د رصورت مشاهده این مسئله بازدید و تعمیر آن را به متخصص این کار بسپارید. تعمیرکاران وارد معمولا برای این کار دارای ابزار خاصی مانند کمپرسور سنج هستند که دقیقا می توانند محل بروز مشکل را تشخیص دهند. بنابراین تعمیر آن کار هر تعمیرکاری نیست. بهتر است فقط توسط متخصص امر تعمیر شود.