یکی از فن آوری هایی که چند سالی است وارد دنیای خودروسازی شده ومورد استفاده شرکت های خودروسازی قرار گرفته BISG در خودرو هیبریدی می باشد. این خودروها را می توان خودروهای دارای موتور های دوگانه نامید. با ذکر این مقدمه در ادامه و در مقاله پیش رو در مورد این خودروها و نقش BISG در این نوع خودروها توضیح خواهیم داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با خرید خوردو و شرایط خودرو دست دوم می توانید با متخصصان تابش خودرو در ارتباط باشید.
تعریف خودرو هیبریدی
در تعریف این نوع خودرو می توانیم این مورد را ارائه کنیم. خودرویی است که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت استفاده می کند. بیشترین تعریف از این خودرو درباره برقی بودن و دوگانه بودن آن صحبت می شود. البته لازم به ذکر است که انواع دیگر خودروهای هیبریدی نیز وجود دارد که بجای برق از پروپان هیدروژن ویا انرژی خورشیدی استفاده می کند. برای خرید خودرو به خصوص خودروهای هیبریدی و وجود BISG در آن ها می توانید به متخصصان تابش خودرو مراجعه کنید. هدف متخصصین امور خودرو از ساخت این نوع خودرو برای بهره وری بالاتر ومصرف سوخت فسیلی کمتر می باشد.
نقش BISG در خودر وهای هیبریدی
یکی از قطعات استفاده شده در سیستم های نیم هیبریدی باتری های 48 ولتی و BISG است. این BISG در خودرو های هیبریدی شبیه الترناتور معمولی است و از طریق تسمه پروانه به پیشرانه متصل می شود. این وسیله حدود ٢٠ اسب بخار قدرت اضافی برای خودرو فراهم می کند. BISG در خودرو های هیبریدی یکی از اصطلاحات فنی در میان متخصصین خودرو محسوب می شود. در حقیقت مخفف استارتر ژنراتور یکپارچه شده باتسمه می باشد. این دستگاه در قلب خودرو های نیم هیبریدی قرار دارد. لازم به ذکر است برخلاف آن چه که درباره پیچیدگی در BISG در خودروهای نیم هیبریدی قبل از معرفی سیستم ۴٨ ولتی تصور می شود. این سیستم دارای ساختار بسیار ساده ای می باشد.
بیشتر بخوانید: معمول ترین ایرادات فنی در خودروها
کارکرد BISG در خودروهای هیبریدی
در این وسیله یک کیت پیچ شدنی و مکانیکی بسیار ساده وجود دارد. این قطعه امکان تولید حدود20 اسب بخار قدرت اضافی برای پیشرانه را فراهم می کند. همان گونه که قبلا نیز گفتیم BISG از طریق تسمه ای شبیه تسمه الترناتور درسیستم محرکه خودرو ادغام می شود. BISG در خودرو های هیبریدی در حالت کارکرد هیبریدی پیشرانه امکان انتقال گشتاور به میل لنگ خودرو را فراهم می کند. هنگامی که راننده پای خود را از روی پدال گاز برمی دارد میل لنگ گشتاور خود را به BISG منتقل می کند و در این حالت به ژنراتور تغییر می یابد. این فرایند دقیقا مشابه الترناتور معمولی است که انرژی جنبشی را از خودروی درحال حرکت به جریان برق تبدیل می کند.
BISG درزمان هایی که استفاده می شود از حالت استارت_اسپات سیستم هیبریدی، پیشرانه را روشن می کند. اما معمولا در بعضی سیستم ها مانند فورد برای جلوگیری از سیستم لغزش تسمه در هنگام استارت سر پیشرانه از موتور استارت 12 ولتی معمولی استفاده می شود.
کیفیت تسمه BISG در وسایل نقلیه هیبریدی
تسمه BISG در خودرو های هیبریدی باید قوی تر و محکم تر از تسمه الترناتور باشد. بدین دلیل که باید بتواند گشتاور موتور الکتریکی را به پیشرانه خودرو انتقال دهد. در سیستم BISG از تسمه سفت کن به روش تسمه سفت کن با میل های خاص استفاده می شود تا از لغزش احتمالی تسمه جلوگیری شود. از آن جایی که فناوری استفاده شده 48 ولتی از خودروهای گران قیمت به وسائل کوچکتر و ارزان تر انتقال پیدا کرده است کارهای انجام شده توسط تسمه خصوصا هنگام استارت زدن مجدد اسان تر شده است.
اگر بخواهیم BISG در سیستم 48 ولتی را جایگزین الترناتیو 12 ولتی کنیم به سادگی انجام پذیر خواهد بود. اما به چند قطعه اضافی نیاز دارد. اینورتر به منظور تبدیل جریان بر ق متناوب برای BISG و جریان برق مستقیم برای باطری در محفظه ی BISG قرار گرفته وعلاوه برباطری 12 ولت معمولی به پکیج باطری 48 ولتی نیز نیازمند می باشید. این کار برای این امر است که شما بتوانید با استفاده از BISG در خودرو های هیبریدی روشنی چراغ های خودرو و تجهیزات جانبی به همراه استارت و سایر موارد را تامین کنید.
سخن آخر
ما در این مقاله از وب سایت تابش خودرو در ارتباط با BISG در خودرو های هیبریدی صحبت کردیم. یک مسئله مهم در هر مدل خودرو نگهداری خودرو است. نکته قابل تامل این است که باطری خودروهای هیبریدی شما عمر طولانی دارند. تا ٨ یا ١٠ سال پس از خرید یک خودرو هیبریدی کار می کنند. نگران تعویض باطری خود نباشید. زیرا می توانید برای هر مدلی یک باطری جدید تهیه کنید.