نقد و بررسی چری آریزو 5 توربو ۲۰۱۸

نقد و بررسی چری آریزو 5 توربو ۲۰۱۸

نقد و بررسی چری آریزو 5 توربو ۲۰۱۸

چری آریزو توربو (Arrizo 5 TE) یکی از سدان‌های محبوب شرکت چری است که به تازگی به بازار ایران راه یافته است. چری یکی از بهترین خودروسازان کشور چین محسوب می‌شود که فعالیت‌های خود را از سال 1997 آغاز نموده است. شرکت چری علاوه بر تولید و صادرات محصولات کمپانی خود به خارج از مرزهای کشور چین، در زمینه مونتاژ محصولات کمپانی‌های بنامی همچون لندروور و جگوار نیز فعالیت دارد. در حال حاضر محصولات تولیدی این شرکت به بیش از 10 کشور جهان صادر می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به روسیه، شیلی، آفریقای جنوبی، مراکش و... اشاره کرد.
شرکت چری برای اولین بار در نمایشگاه خودرو پکن سال 2014 از یک سدان جذاب رونمایی کرد که در مقایسه با سایر خودروهای شرکت چری از طراحی زیباتر و مدرن‌تری برخوردار بود. این سدان جذاب که چری آریزو 5 نام داشت در آن سال تنها به عنوان یک طرح کانسپت به نمایش در آمده بود، اما پس از استقبال فراوان، چری تصمیم گرفت پس از رونمایی از نسخه نهایی چری آریزو در نمایشگاه گوانگژو 2015، نسخه نهایی این خودرو را به عنوان یک سدان شهری جمع و جور به بازار چین وارد نماید.
با گذشت مدت کوتاهی از عرضه آریزو5 در بازار، شرکت چری تصمیم گرفت که یک نسخه توانمندتر و پرشتاب‌تر از این خودرو را نیز به بازار عرضه کند که چری آریزو 5 توربو TE نام داشت. چری آریزو5 توربو از اواخر سال 1396 توسط نمایندگی‌های رسمی شرکت چری (چری ایران) به بازار داخلی عرضه شد و در حال حاضر به دلیل شرایط فروش بسیار خوب، طراحی زیبا، مشخصات فنی قابل قبول و... توانسته نظر طرفداران بسیاری را به‌سوی خود جذب کند.

طراحی ظاهری

چری آریزو توربو

با اولین نگاه به چری آریزو توربو می‌توان حدس زد که کمپانی چری به عنوان یکی از خودروسازان موفق کشور چین سعی دارد به منظور دستیابی به طرحی هماهنگ و یکپارچه میان محصولات تولیدی خود، از یک زبان مشترک برای طراحی این محصولات استفاده نماید. طبق ادعای مهندسان شرکت چری، در طراحی آریزو 5 از حرکات آب الهام گرفته شده و به همین دلیل این خودرو نسبت به سایر هم‌رده‌های خود از آیرودینامیک بسیار خوبی برخوردار است.
شرکت چری در طراحی نمای جلویی این خودرو از قطعاتی همچون چراغ‌های کشیده مجهز به دی‌لایت و جلوپنجره‌ی بزرگ با نوارهای کرومی استفاده کرده است که چهره تهاجمی و جوان پسندی را برای این خودرو خلق کرده است. در نمای جانبی آریزو5 توربو نیز از خطوط کشیده و زاویه‌دار فراوانی استفاده شده که اصلی‌ترین آن‌ها خطی است که از انتهای چراغ عقب آغاز و تا لبه‌ی گلگیر جلو ادامه دارد. این خطوط زیبا در ترکیب با طرح منحصربه‌فرد رینگ‌های 17 اینچی این خودرو باعث شده تا نمای جانبی آریزو5 توربو در مقایسه با اغلب سدان‌های میان رده چینی بسیار مدرن و جذاب به نظر برسد.
مطمئنا از طراحی نمای عقب چری آریزو5 توربو می‌توان به عنوان نقطه ضعف طراحی این خودرو نام برد، زیرا از هماهنگی بسیار کمی با سایر بخش‌های این خودرو برخوردار بوده و چندان زیبا به نظر نمی‌رسد. به عقیده برخی کارشناسان خطوط به‌کاررفته در بخش پشتی این خودرو از جذابیت فراوانی برخوردارند و باعث شده تا چری آریزو 5 تا حد زیادی به یک فست بک اروپایی شباهت داشته باشد تا یک سدان چینی!
متاسفانه طراحان شرکت چری تلاش چندانی برای ایجاد تغییر میان مدل‌های توربوشارژ آریزو5 (EXCELLENT TE) با مدل‌های فاقد توربوشارژ (LUXURY و EXCELLENT CVT) نداشته اند و تنها به چسباندن لوگو 1.5 TE بر روی گلگیرها و تغییر رنگ کلیپرهای ترمز این خودرو اکتفا نموده‌اند؛ درواقع آریزو5 توربو از لحاظ طراحی ظاهری هیچ تفاوت چشمگیری، با مدل تنفس طبیعی خود ندارد. در آخر باید گفت که اگر از چراغ‌های کوچک و طراحی ناقص نمای پشتی آریزو5 اندکی چشم‌پوشی کنیم، می‌توان امتیاز قابل قبولی را برای طراحی ظاهری این خودرو در نظر گرفت.

طراحی داخلی و امکانات رفاهی

چری آریزو توربو

طراحی نمای داخلی آریزو 5 از جذابیت و زیبایی قابل توجهی برخوردار بوده و به راحتی می‌توان گفت که شباهت فراوانی بین طراحی کابین این خودرو با سبک طراحی کابین چری تیگو 5 به چشم می‌خورد. یکی از مزایای کابین آریزو 5 توربو نسبت به کابین سدان‌های ارزان‌قیمت‌تری همچون برلیانس H330 این است که متریال به‌کاررفته در فضای کابین آریزو5 TE از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و حس مثبتی را به سرنشینان منتقل می‌کند.
صندلی‌های چرمی آریزو 5 توربو، از ارگونومی بسیار خوبی برخوردارند اما حیف که به جای تنظیمات برقی به تنظیمات 6 جهته دستی مجهز شده‌اند. علاوه بر صندلی‌ها ادواتی همچون فرمان و بخش میانی درب‌ها نیز از چرم مشکی به همراه دوخت‌های قرمزرنگ بهره می‌برند که هماهنگی و زیبایی خاصی را برای کابین آریزو 5 توربو به همراه داشته است. همان‌طور که از طراحی کاملا منحنی سقف خودرو می‌توان حدس زد در فضای داخلی این خودرو فضای سر نسبتا کمی برای افراد بلندقد در نظر گرفته شده به طوری که افرادی با قد بلندتر از 180 سانتی‌متر در ردیف عقب خودرو راحتی چندانی نخواهند داشت. در نمای داخلی چری 5 توربو جز دوخت قرمزرنگ اطراف قطعات چرمی کابین، هیچ تفاوت چشمگیری در مقایسه با نمونه تنفس طبیعی این خودرو به چشم نمی‌خورد و تمامی اجزا با همان ترکیب در جای خود قرار داده‌شده‌اند.
شرکت‌های چینی علاقه زیادی به استفاده از امکانات و تجهیزات متنوع در خودروهای تولیدی خود دارند، در این میان شرکت چری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و توانسته با اضافه کردن تعداد فراوانی از آپشن‌های مختلف نظر بسیاری از خریداران را به سوی خود جلب کند. از میان لیست طویل امکانات رفاهی آریزو 5 توربو، می‌توان به مواردی همچون سانروف، کروز کنترل، خطوط کمکی پارک حساس به حرکت فرمان (داینامیک)، پاور ویندوز، دوربین دنده عقب، سیستم مولتی مدیا با صفحه‌نمایش 7 اینچ، چراغ روز (Day Light)، کولر برقی، دکمه‌های تنظیم سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی فرمان و... اشاره کرد.

مشخصات فنی

چری آریزو در ابتدای ورود خود به بازار داخلی تنها در دو مدل اکسلنت و لاکچری به بازار عرضه می‌شد که هر دو مدل نام برده به یک پیشرانه 1.5 لیتری مجهز شده بود. این پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ که حاصل همکاری شرکت چری با شرکت AVL اتریش محسوب می‌شود، توانایی تولید 116 اسب بخار را دارد که برای یک سدان 1250 کیلویی قدرت نسبتا کمی به نظر می‌رسد.
یک سال پس از حضور مدل‌های تنفس طبیعی در بازارهای جهانی، شرکت چری با نصب یک سیستم پرخوران (توربوشارژ) بر روی این پیشرانه توانست تا حدی توان خروجی آریزو5 را افزایش داده و نمونه نهایی را با نام چری آریزو 5 توربو به بازار عرضه نماید. پیشرانه توربوشارژ نصب شده بر روی چری آریزو 5 توربو، توان تولید 147 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 210 نیوتن‌متر گشتاور در 3500 دور در دقیقه را دارد. آریزو 5 TE به یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک CVT مجهز شده است که می‌تواند توان تولیدی پیشرانه این خودرو را به چرخ‌های جلو منتقل کند.
طبق اعلام رسمی شرکت چری، شتاب صفر تا صد این خودرو برابر 9.5 ثانیه است که در مقایسه با مدل تنفس طبیعی، در حدود 2 ثانیه کاهش داشته و این عدد برای یک سدان چینی در رنج قیمتی 160 میلیون تومان شتاب قابل قبولی به نظر می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی آریزو توربو در حدود 11 لیتر در هر 100 کیلومتر بیان شده است که نسبت به گذشته در حدود 1 لیتر افزایش داشته است.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق بخش جلویی آریزو 5 توربو، از نوع مک فرسون با فنر پیچشی و در عقب نیز از نوع پیچشی نیمه مستقل است. عملکرد بسیار مثبت این سیستم تعلیق باعث شده است که چری آریزو5 توربو از هندلینگ مناسبی برخوردار بوده و هنگام در عبور از پیچ‌ها چسبندگی چشم‌گیری را از خود به نمایش بگذارد. طبق اعلام شرکت سازنده، آریزو5 هندلینگ خوب و دقیق خود را مدیون پلتفرم بسیار باکیفیتی می‌داند که توسط شرکت بنتلر آلمان ساخته شده است. ناگفته نماند که بنتلر یکی از شرکت‌های بسیار بزرگ آلمانی است که هم اکنون در 29 کشور جهان 70 کارخانه دارد و با خودروسازان بزرگی همچون بنز، ب ام و و پورشه همکاری می‌کند.

ایمنی

چری آریزو توربو

همان‌طور که می‌دانید اغلب شرکت‌های چینی، محصولات تولیدی خود را از لحاظ میزان امنیت، در موسسه ایمنی CNCAP مورد بررسی قرار داده و از قرار معلوم تمامی آن‌ها نیز موفق به کسب 5 ستاره ایمنی می‌شوند. چری آریزو5 نیز همچون تمامی هم‌وطنان خود موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی CNCAP شده است. شرکت چری برای امنیت هرچه بیشتر سرنشینان آریزو5 در 60 درصد از اجزای اصلی بدنه، از فولاد فوق مستحکم استفاده کرده و در داخل درب‌ها و ستون‌های A و B این خودرو نیز صفحات ضدضربه به کار برده است.
آریزو 5 TE از نظر تجهیزات ایمنی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون ورود و استارت بدون کلید، قفل مرکزی همراه با ریموت، رادار عقب به همراه 3 سنسور، سیستم EBA (ترمز کمکی)، سیستم ESP (کنترل پایداری)، سیستم TCS (ضد لغزش)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HHC)، ترمز ضد قفل ABS +EBD، ترمز جلو و عقب دیسکی، 6 عدد ایربگ (راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای، جانبی) و... اشاره کرد.

تجربه رانندگی با آریزو5 توربو

چری آریزو توربو

پس از نشستن بر روی صندلی‌های چرمی این خودرو به سرعت متوجه طراحی بسیار ارگونومیک و راحت آن‌ها خواهید شد، اما جای خالی تنظیمات برقی به شدت در این صندلی‌ها حس می‌شود.با فشردن دکمه استارت، خودرو بدون تعلل و با صدای نسبتا کمی شروع به کار کرد. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم حالت طراحی تمامی ادوات و همچنین رنگ‌های به کار رفته درکابین کاملا برایمان یادآور تیگو 5 بود. از آنجایی که هیچ علاقه‌ای به رانندگی در حالت اکو نداشتیم در اولین قدم با فشردن دکمه کوچک کنار دسته‌دنده، خودرو را از حالت اکو خارج کرده و در حالت اسپرت قرار دادیم. از همان حرکت ابتدایی خودرو عملکرد کند پدال گاز کاملا مشهود بوده و برایمان آزاردهنده بود که پیش‌تر در نمونه‎های تنفس طبیعی آریزو5 نیز با آن روبرو شده بودیم.
به دلیل طراحی بسیار خوب بدنه، زاویه مناسب ستون‌ها و همچنین طول بسیار کم صندوق عقب در هنگام رانندگی با آریزو5 توربو به‌تمامی جهت‌ها تسلط کامل داشته و خیلی زود به ابعاد این خودرو عادت خواهید کرد. همان‌طور که حدس می‌زدیم عملکرد گیربکس این خودرو، همچون سایر گیربکس‌های CVT بسیار نرم و روان بوده و در طی رانندگی‌های شهری هیچ ایرادی نمی‌توان به عملکرد آن وارد نمود. یکی دیگر از نقاط قوت این خودرو، ترمزهای قدرتمند آن هستند که در تمامی طول تست عملکرد بسیار مثبتی را از خود نشان ‌دادند و به‌خوبی می‌توانستند این سدان 1370 کیلویی را در جای خوب میخکوب کنند.
یکی دیگر از نکات مثبت گیربکس آریزو5 توربو این است که گیربکس هفت سرعته این خودرو از قابلیت تیپ ترونیک برخوردار بوده که استفاده از آن می‌تواند برای کسانی که به رانندگی‌های تهاجمی و پرسرعت علاقه‌مند هستند تا حدودی راضی کننده باشد. برای گیربکس آریزو 5 توربو، یک حالت سنگین (L) نیز در نظر گرفته شده که برای حرکت در سربالایی‌ها، سراشیبی‌های تند یا جاده‌های لغزنده کمک بسزایی به راننده خواهد کرد.
زمانی که تصمیم گرفتیم عملکرد سنسورها و دوربین دنده عقب این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم متوجه شدیم که شاید عملکرد سیستم داینامیک دوربین و سنسورها کاملا بی نقص باشد، اما دوربین خودرو از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است که این کیفیت پایین در مواقعی که نور محیط کم باشد بدتر هم خواهد شد.
آریزو 5 توربو به عنوان یک سدان خانوادگی جمع جور، در کنار پیشرانه توربوشارژ و شتاب نسبتا مناسب خود از هندلینگ بسیار خوبی نیز برخوردار است که در زمان رانندگی با این خودرو به ما اجازه می‌داد بدون بیش فرمانی یا کم فرمانی آزار دهنده، به راحتی با سرعتی در حدود 80 کیلومتر پیچ‌های تند را طی نماییم.

کلام آخر

در مجموع بعد از کنار هم قرار دادن تمامی نکات مثبت و منفی آریزو5 توربو، می‌توان گفت که عملکرد آریزو توربو به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آن را یک سدان اسپرت تمام عیار دانست، اما نباید فراموش کرد که امکانات رفاهی فراوان، تجهیزات ایمنی متنوع، چالاکی قابل قبول، طراحی جوان پسند و ... باعث شده که در رنج قیمتی خود برتری‌های فراوانی در مقایسه با رقبایی همچون ام جی 360 توربو یا کیا سراتو 1600 داشته باشد؛ بنابراین به نظر میرسد که می‌توان ارزش خرید قابل توجهی را برای این سدان چینی در نظر گرفت. شما خواننده گرامی در رنج قیمتی 140 تا 160 میلیون تومان اگر قصد خرید یک سدان پرشتاب و زیبا را داشته باشید، کدام خودرو را انتخاب خواهید کرد؟

آخرین مقالات