بررسی نسل پنجم تویوتا سوپرا – آلمانی ترین کوپه ژاپنی

بررسی نسل پنجم تویوتا سوپرا – آلمانی ترین کوپه ژاپنی

بررسی نسل پنجم تویوتا سوپرا – آلمانی ترین کوپه ژاپنی

در این پست قصد داریم خودروی تویوتا سوپرای ژاپنی را بررسی کنیم. خودرویی که با همکاری بی ام و و تویوتا ساخته شده است. به دلیل تغییرات زیاد در این خودرو به آن لقب آلمانی ترین خودروی ژاپنی دادیم. با تابش خودرو همراه باشید.

تاریخچه تویوتا سوپرا

اگر دهه 90 میلادی برای بسیاری از خودروسازان دنیا از جمله آمریکایی ها سال های تلخ به همراه سردرگمی و دوری از هویت اصلی خود بوده است، برای تویوتا سال هایی طلایی بوده است. چرا که این کمپانی در سال 1993 چهارمین نسل سوپرا را عرضه کرد که زلزله ای ایجاد کرد که پس لرزه های آن تا امروز هم حس می شود. سوپرا یک خودروی کوپه دو در بوده که به پیشرانه 6 سیلندر 2JZ مجهز شده بود. به جرات می توان ادعا کرد که تمامی نسل های سوپرا محبوب بوده اند. اما نسل چهارم این خودرو چیز دیگری بود. چرا که تیونینگ آن حد و مرز نداشت و تیونرها به هر میزان که می خواستند از این خودرو خروجی و پرفورمنس می گرفتند و به راحتی با یک خودروی کوپه در رده قیمتی متوسط رو به پایین، برای گران قیمت ترین ابر خودروها خط و نشان می کشیدند و گاهی هم موفق به شکست آنها می شدند.

همکاری بی ام و با تویوتا

همکاری با بی ام و بزرگ ترین اشتباه تویوتا

این دوران طلایی برای تویوتا در سال 2002 با توقف تولید این نسل سوپرا به پایان رسید و از آن سال تا به امروز طرفداران خودرو چشم به راه عرضه نسخه جدید آن هستند. هنگامی یک خودرو به قدری محبوب و موفق می شود که به یک اسطوره و سمبل برای برند تبدیل می شود. تغییر نسل آن جرات می خواهد و تویوتا کمپانی نبود که این جرات را داشته باشد. چرا که اگر کوچکترین اشتباهی در طراحی یا هر قسمت خودرو می کرد که مانع موفقیت آن می شد، متحمل شکست بزرگی بود. سر انجام پس از 17 سال انتظار، تویوتا پنجمین نسل سوپرا را رونمایی کرده ، اما با وجود اینکه این خودروی اسپرت محصولی قابل ستایش و جذاب است، به نظر می رسد تویوتا اشتباه بزرگی در توسعه آن کرده که ممکن است به شکست این خودرو منجر شود. این اشتباه بزرگ همکاری با بی ام و است.

چرا همکاری تویوتا با بی ام و اشتباه بود؟

مدت ها قبل از رونمایی نسل جدید سوپرا، تویوتا و بی ام و اعلام کرده بودند که در خصوص توسعه نسل جدید بی ام و Z4 و تویوتا سوپرا با یکدیگر همکاری می کنند. اگر این موضوع تنها در حد همکاری خلاصه می شد، مشکل چندانی نداشت. اما در واقع تویوتا سوپرای جدید اگر هم موفق بشود، به لطف مهندسی پیشرفته بی ام و است. چرا که پلت فرم، پیشرانه و جعبه دنده آن با Z4 مشترک است و این موضوع باعث شده طرفداران سرسخت سوپرا نسبت به نسل جدید این خودرو گارد بگیرند و اعتراضات تندی به تویوتا کرده اند.

تغییر استایل به سبک خودروی FT-1

طراحی ظاهری تویوتا سوپرا

تغییر استایل به سبک خودروی FT-1

زمانی که خودرویی نسل عوض می کند، معمولا شباهتی در استایل ظاهری آن با نسل قبل دیده می شود. اما سوپرای جدید هیچ شباهتی به چهارمین نسل سوپرا یعنی MK4 ندارد و این موضوع نیز باعث شکایت طرفداران سوپرا شده است. تویوتا در سال 2014 از یک خودروی مفهومی به نام FT-1 پرده برداشت و تویوتا به جای اینکه نسل جدید سوپرا را بر پایه استایل MK4 طراحی کند، کاملا مطابق FT-1 طراحی کرده است. با نیم نگاهی به طراحی چراغ های جلو، اسپلیتر فیبر کربنی و سقف دوقوسی سوپرای جدید، رد پای FT-1 را در طراحی این خودرو می بینیم. اما طول کاپوت سوپرا نسبت به FT-1 کاهش یافته است. در پروفیل عقب این خودرو شباهت بیشتری به FT-1 دیده می شود. چرا که طراحی چراغ های LED، استپ ترمز درون سپر و اسپویلر یکپارچه با در صندوق دقیقا مشابه FT-1 هستند. هرچند که سوپرای جدید با موجی از مخالفت ها روبرو شده، اما باید اقرار کرد که طراحی آن بسیار زیبا بوده و اینکه تویوتا توانسته محصولی را مشابه نسخه مفهومی وارد بازار کند، نشان از قدرت بالای طراحی این کمپانی دارد.

سوپرای جدید همانند پورشه 911 و جگوار F تایپ

طول فاصله بین محورهای عقب و جلو در این نسل خودرو نسبت به نسل قبل افزایش یافته و حال به 2469 میلی متر رسیده است. در صورتی که فاصله محور را ملاک قرار دهیم، سوپرای جدید در کلاس خودروهایی نظیر پورشه 911 و جگوار F تایپ قرار می گیرد، اما ابعاد کلی آن نسبت به دو خودروی ذکر شده کوچکتر است. طول کلی سوپرا 4382 میلی متر بوده که این موضوع باعث شده اورهنگ کمی داشته باشد. تویوتا ارتفاع سوپرای جدید را تا حد ممکن کم طراحی کرده تا بتواند مرکز ثقل آن را پایین بیاورد. ضمن اینکه توزیع وزن آن نیز به صورت 50-50 بین اکسل عقب و جلو است. بنابر این چشم بسته می توان گفت که سوپرا پایداری بسیار بالایی در پیچ ها و مانورها دارد و می تواند به عنوان یک ماشین دریفت جدید از ژاپن عرض اندام کند.

طراحی کابین

طراحی کابین

بر خلاف اینکه استایل ظاهری پنجمین نسل سوپرا تا حد زیادی شبیه خودروی مفهومی FT-1 بوده و کاملا متمایز از Z4 است، اما داستان در مورد کابین کاملا متفاوت است. طراحی کابین این خودرو شباهتی به سایر محصولات تویوتا ندارد و به خودروی مفهومی FT-1 هم شبیه نیست.

کیلومتر سوپرا

در عوض رد پای بی ام و در طراحی این خودرو به وضوح دیده می شود. یکی از این شباهت ها به ماوس iDrive بی ام و که در کنسول میانی نصب شده مربوط می شود و دیگری نیز نمایشگر تبلت مانند سیستم اطلاع رسانی است که در میان داشبورد جانمایی شده که دقیقا مشابه Z4 است.

در پشت فرمان یک نمایشگر دیجیتالی نصب شده که به جز سرعت و دور موتور ، اطلاعات دیگری از قبیل جی-فورس و تایم گیری پیست را به راننده نشان می دهد. تنها قسمتی در کابین نسل جدید سوپرا که تویوتا نیم نگاهی به نسل پیشین این خودرو داشته، استایل راننده محور کابین است تا همه ادوات در دسترس وی قرار داشته باشند.

قدرت موتور سوپرای نسل پنجم

مشخصات فنی تویوتا سوپرای جدید

قدرت موتور سوپرای نسل پنجم در مقابل قدرت موتور Z4

قلب تپنده این سامورایی ژاپنی، از باواریا آمده است. در زیر کاپوت سوپرا یک پیشرانه 3 لیتری توربوشارژ 6 سیلندر خطی نصب شده که پیش از آن، در نسل جدید بی ام و Z4 رویت شده بود. این پیشرانه در سوپرا قادر به تولید بیشینه قدرت 335 اسب بخار و بیشینه گشتاور 495 نیوتن متر است. این موضوع حاکی از آن است که بی ام و به تویوتا اجازه نداده که تمام قدرت این پیشرانه را برای سوپرا استفاده کند. چرا که همین پیشرانه در Z4 قادر به تولید بیشینه 382 اسب بخار و بیشینه گشتاور 500 نیوتن متر است.

حتما بخوانید: مرکز تشخیص رنگ خودرو

سرعت سوپرای جدید

سوپرا به منظور انتقال قدرت این پیشرانه به محور عقب، به یک جعبه دنده هشت سرعته خودکار مجهز شده است. این نسخه سوپرا تنها 4.1 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به مرز 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد. با این تفاصیر، این نسخه سوپرا سریع ترین خودروی تولید شده با لوگوی تویوتا تا به امروز خواهد بود. بیشینه سرعت این نسخه از سوپرا در این لحظه روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده تا تیونرها برای افزایش آن دست به کار شوند.

انواع تویوتا سوپرای جدید بر اساس قدرت موتور

اما سوپرا به یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ نیز مجهز می شود. برخی افراد تنها دلیلشان از خرید سوپرا، استایل ظاهری آن است و نیاز چندانی به عملکرد بالا ندارند. از این روبه سراغ خرید نسخه 4 سیلندر آن می روند. این پیشرانه 2 لیتری قادر به تولید بیشینه 255 اسب بخار و بیشینه گشتاور 400 نیوتن متر است. البته نسخه ضعیف تر این پیشرانه نیز در دسترس است که قادر به تولید بیشینه قدرت 194 اسب بخار و بیشینه گشتاور 320 نیوتن متر است. جدا از نوع پیشرانه، این نسخه از سوپرا هم به همان جعبه دنده هشت سرعته خودکار مجهز شده و با وجود کاهش وزن به دلیل نصب پیشرانه کوچکتر، تقسیم وزن آن بین محور عقب و جلو همچنان به صورت 50 – 50 است.

بهترین نسخه تویوتا سوپرا به نام سوپرای GRMN

اما برخی از افراد هم هستند که به نسخه 6 سیلندر سوپرا هم راضی نمی شوند و توقع قدرت و گشتاور بیشتری دارند. تویوتا برای این افراد هم برنامه دارد. این کمپانی بزرگ ژاپنی قصد دارد نسخه GRMN سوپرا را در آینده عرضه کند. محصولاتی از تویوتا که به نشان GRMN مزین شده اند، قدرتمندترین و عملکردی ترین نسخه آن خودرو هستند که معمولا به پیشرانه قدرتمندتر، سیستم تعلیق اسپرت و کیت بدنه جدید مجهز شده اند. اگر قرار باشد تویوتا نسخه GRMN سوپرا را عرضه کند، انتظار می رود که بیشینه قدرت پیشرانه 3 لیتری سوپرا در این نسخه افزایش یافته باشد. همانطور که قبل تر نیز بیان شد، این پیشرانه در بی ام و Z4 قادر به تولید بیشینه 382 اسب بخار و بیشینه گشتاور 500 نیوتن متر است. بنابراین ممکن است سطح قدرت پیشرانه سوپرا در نسخه GRMN به پیشرانه Z4 برسد.

مدل ها و برچسب قیمت سوپرا

تویوتا سوپرا در آغاز عرضه سه نسخه 3.0 و 3.0 پریمیوم و نسخه لانچ ادیشن است. البته نام این تریم ها برای نسخه مجهز به پیشرانه 2 لیتری تفاوت دارد. نسخه 2 لیتری این خودرو با نام های SZ-R و SZ به فروش می رسد و فاقد تریم لانج ادیشن است. تویوتا در خصوص برچسب قیمت نسخه 2 لیتری مطلبی را عنوان نکرده، اما برای خرید مدل پایه نسخه 6 سیلندر این خودرو باید مبلغی معادل 50 هزار دلار پرداخت کرد که این قیمت برای نسخه لانچ ادیشن به 55 هزار دلار می رسد. با این تفاسیر این نسخه در حال حاضر، گران قیمت ترین سوپرای تولید شده تا به امروز نام دارد.

سوپرای جدید مجهز به کیت TRD

سوپرای جدید مجهز به کیت TRD

با گذشت مدت کمی از معرفی نسل جدید سوپرا، کمپانی TRD Performance، کوپه GR Supra را به کیت جدید خود مزین کرد. گرچه این خودرو در این لحظه تنها به صورت مفهومی بوده، اما به زودی قرار است که کیت های بدنه آن به بازار عرضه شوند. ظاهرا تاخیر 17 ساله سوپرای جدید، تیونرها را برای تیونینگ این خودرو بسیار مشتاق کرده است. این نسخه سوپرا تنها به کیت بدنه TRD مجهز شده و تغییری در مشخصات فنی آن صورت نگرفته است.

بهبود عملکرد سوپرا با نصب کیت بدنه TRD

گرچه نصب این کیت بدنه هم به بهبود عملکرد خودرو کمک خواهد کرد. چرا که به دلیل استفاده از الیاف فیبر کربن در ساخت این قطعات، وزن این سوپرا را نسبت به مدل استاندارد کمتر کرده، مضاف بر آن آیرودینامیک بهتری هم دارند. از این رو انتظار می رود که عملکرد این سوپرا با نصب کیت TRD نسبت به نسخه استاندارد کمی بهتر باشد. کمپانی TRD که شهرت زیادی در شخصی سازی محصولات تویوتا دارد، هدفش از طراحی این کیت بدنه برای سوپرا، افزایش نیروی رو به پایین بوده است. از این رو، یک اسپویلر در راستای قوس صندوق عقب طراحی شده که در سرعت های بالا به پایداری این خودرو کمک شایانی می کند.

سخن آخر

هرچند نسل جدید سوپرا به دلیل همکاری تویوتا و بی ام و موجی از انتقادات را به همراه داشته، اما امروزه خودروسازان برای کاهش هزینه های تولید خودرو به همکاری و اشتراک گذاری پلتفرم آورده اند. سوپرای جدید هرچه باشد سریع ترین خودروی تولید شده کارخانه تویوتاست و به دلیل یدک کشیدن نام سوپرا موفق خواهد شد. اما در موفقیت پنجمین نسل سوپرا، تکنولوژی و مهندسی بی ام و قطعا نقش مهمی دارد.

آخرین مقالات