یکی از مهمترین موضوعاتی که امروزه در خرید خودرو دنده اتوماتیک مورد نظر دارندگان این نوع خودروها است گیربکس های اتوماتیک است که در این مقاله قصد داریم کاربرد انواع گیربکس های اتوماتیک در خودروها را بررسی نماییم.
گیربکس AL4
این نوع گیربکس جزو نسل های قدیمی گیربکس های اتومات می باشند و ساخت کشور فرانسه و کمپانی رنو می باشد و در خودروهایی مانند پژو206 و پژو207 به کار گرفته شده است.این نوع گیربکس به علت معایبی که داشت کم کم کنار گذاشته شده است از معایب آن می توان به کم کردن قدرت موتور در سربالایی ها و دیر معکوس دادن اشاره کرد البته به نوع خودرو هم بستگی دارد و در کارشناسی ماشین این نوع گیربکس ها باید تست حرکتی خودرو انجام داد. مثلا در پژو 207 در کارکرد بالای 30هزار کیلومتر موقع تعویض دنده ها مقداری صدای تقه از ناحیه موتور و گیربکس شنیده می شود.
محدوده سرعت تعویض دنده ها در گیربکس AL4
دنده یک: صفر تا هفتاد کیلومتر بر ساعت
دنده دو: هفتاد تا صد و بیست کیلومتر بر ساعت
دنده سه: صد و بیست تا صد و هفتاد کیلومتر بر ساعت
دنده چهار: صد و هفتاد تا دویست و بیست کیلومتر بر ساعت
گیربکسAT:
گیربکسAT در خودروهای زیادی کاربرد دارد و به نحوی می توان گفت که این نوع ارتقاء یافته گیربکسAL4 می باشد که در خودروهایی مانند ماکسیما استفاده شده است و بی صدا بودن و نداشتن لرزش جزو مزایای این گیربکس است ولی متاسفانه هزینه تعمیر بسیار بالایی دارد و از بالای50هزار کیلومتر به صورت مداوم نیاز به تعمیر دارد ولی از قدرت موتور کم نمی کند.حتما قبل از خرید خودروهایی که این نوع گیربکس ها در آن به کار رفته است به یک مرکز تشخیص رنگ خودرو مراجعه کنید زیرا اگر تصادف شدید داشته باشد به علت اینکه قطعات زیادی در این گیربکس به کار رفته است موجب خسارت زیادی به این نوع گیربکس می شود
اجزای اصلی گیربکسAT
1-مبدل گشتاور
2-توربین
3-استاتور
4-مجموعه چرخ دنده خورشیدی
گیربکس تیپ ترونیک
در این نوع گیربکس شما هم می توانید از حالت تعویض دنده اتوماتیک استفاده کنید و هم می توانید از حالت تعویض دنده دستی استفاده کنید که این گیربکس در بسیاری از خودروها از جمله خودروهای شرکت کیا و هیوندای یافت می شود.این یکی از بهترین گیربکس های اتوماتیک می باشد که اگر اصول استفاده درست از آن را کسی بلد باشد ممکن است تا حدود 300هزار کیلومتر هم نیاز به تعمیرگاه نداشته باشد و از مزایای آن میتوان به هماهنگ بودن خوب بین موتور و گیربکس اشاره کرد و کم نیاوردن موتور در سربالایی ها می باشد این گیربکس کاملا بی صدا است و در هنگام تعویض دنده ها هیچ صدایی شنیده نمی شود به این نکته هم باید توجه کرد که در کارشناسی ماشین این گیربکس ها باید دقت زیادی در تست انجام داد و نیاز به آزمایش استال دارد.
گیربکسCVT:
این نوع در هر خودرویی که قرار گیرد قیمت آن خودرو را به نسبت خودروهای هم رده خود بالا می برد. در گیربکسCVT به هیچ عنوان از چرخ دنده استفاده نشده است و اگر قصد خرید خودرویی را دارید که از گیربکس CVT استفاده شده است بعد از مراجعه به یک مرکز تشخیص رنگ خودرو به نمایندگی مربوطه برای بررسی فنی هم مراجعه فرمایید و می توان تجهیزات کلی این گیربکس را دو عدد مخروط و یک تسمه فولادی بیان کرد. طرز کار این گیربکس بدین شرح است که تعویض دنده ها با کم و زیاد شدن قطر مخروط ها امکان پذیر است.هنگامی که قطر مخروط ها کم می شود دنده ها به سمت پایین و هنگامی که قطر مخروط ها زیاد می شود دنده ها به سمت بالا عوض می شوند. این گیربکس ساخت شرکت نیسان ژاپن است ولی در برخی خودروهای چینی مانند چری تیگو می بینیم که زیاد مناسب نیست زیرا هزینه تعمیر این گیربکس بالا است و در خودروهای چری گیربکس زود خراب می شود.
گیربکسDCT(دو کلاچه):
این نوع در برخی خودروهای تویوتا یافت می شود که قیمت آن ها را هم بسیار بالا می برد ولی از این نوع گیربکس شرکت های خودروسازی ها زیاد استفاده نمی کنند زیرا کاربرد آن پیچیده است و مراحل کارشناسی خودرو تویوتا بسیار تخصصی است و باید از افرادی کمک گرفت که در مشخصات فنی خودروهای تویوتا اطلاعات کافی داشته باشد و وقتی به عملکرد این گیربکس نگاه می کنیم می بینیم جعبه دنده های دیگر هم می توانند کار این گیربکس را انجام دهند شرح کار این جعبه دنده بدین شرح است که از دو کلاچ تشکیل شده است که یکی برای دنده های زوج است و کلاچ دیگری برای دنده های فرد است که هنگامی که دنده ها تعویض می شوند به صورت مداوم این دو کلاچ یکی پس از دیگری در حال کار کردن هستند و فقط سرعت عملکرد دنده ها مقداری در این نوع جعبه دنده بالا رفته است