نقد و بررسی مزدا 3 مدل 2019 – گرچه در سال های اخیر مردم به تمایل زیادی به خرید خودروهای کراس اوور پیدا کرده اند، اما مزدا خوب می داند که بخش بزرگی از مشتریان سال 2019 به دنبال خرید خودرو سواری هستند. این شرکت از سال 2003 تا کنون بیش از 6 میلیون دستگاه مزدا فروخته است. خودرویی که همواره و به طور سنتی، تازه ترین زبان طراحی و فناوری شرکت مزدا را به رخ مشتریان و رقبا می کشد. این موضوع امروز در مورد نسل چهارم و تمام جدید این خودرو نیز دیده می شود.
طراحی ظاهری مزدا 3 2019
مزدا 3 جدید علاوه بر بهبود لازم در بخش های تکنولوژی ، ایمنی و کارایی، رویکرد جدید طراحی “انسان محور” این خودروساز ژاپنی را به نمایش می گذارد. بر اساس گفته های ایچیرو هیروز ، معاون مدیرعامل مزدا، در طراحی محصول و قوای محرکه، حادثه ای که برای یکی از مهندسان این شرکت در جریان یک مسابقه فوتبال رخ داد، باعث شد تا این شرکت در حوزه ارگونومی و ارتباط انسان با دستگاه در طی فرآیند طراحی و تکوین خودرو تمرکز کند. او می گوید: “خودرو نباید مثل ترن هوایی باشد، بلکه وقتی که سوار آن می شوید باید احساس کنید که در حال کار با وسیله ای هستید که سال هاست از آن استفاده می کنید. آشنا، راحت و کاربردی.” مزدا 3 بیانگر تلاش روشنی است که شرکت سازنده برای دمیدن روح تجمل و لوکس گرایی در بخش داخلی و خارحی به خرج داده و سعی داشته تا محصولی کاملا متفاوت را نسبت به مدل قبلی خلق کند.
حتما بخوانید: روش ها نگهداری و افزایش طول عمر خودرو
این رویکرد چندگانه باعث شده تا خودروساز ژاپنی تجدیدنظر گسترده ای در تمام بخش های خودرو از طراحی سیستم های صوتی گرفته تا شیوه اتصال قطعات بدنه، اعمال کند.
راستی آزمایی ادعای مزدا
برای اینکه دریابیم که مزدا تا چه حد در تلاش های خود موفق بوده است، عازم شهر هالیوود در ایالت کالیفرنیای آمریکا شدیم. تا از نزدیک نگاهی به این خودروی جمع و جور بیندازیم و هم در خیابان ها لس آنجلس و هم در جاده های پر پیچ و خم پارک ملی آنجلس آنرا محک بزنیم.
با یک نگاه سریع می توان متوجه شد که مزدا 3 جدید نسیت به مدل پیشین خود پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و مالکان نسل پیشین این خودرو قطعا مشتاق خریدن نسل جدیدش هستند. با اینکه نسل قبلی این خودرو از نظر ظاهری، معقول و زیبا بود اما نسل چهارم آن به ویژه در حالت هاچ بک، در نمای ظاهری اصیل تر به نظر می رسد. در جای جای بدنه مزدا 3 جدید، زبان طراحی “کودو” با خطوط عمیق دیده می شود که رد پای آن در نسل قبل تا حدودی دیده شده بود. زبان طراحی کودو، تازه ترین حرف مزدا در زمینه طراحی خودرو است و استفاده از این سبک طراحی در مزدا 3 جدید، باعث زیبایی دو چندان این خودرو شده است.
حتما بخوانید: نقد و بررسی نیسان ماکسیما 2019
نقد و بررسی درون کابین مزدا 3
حس کامل بودن و بلوغ بیشتر این خودرو نسبت به مدل قبلی در داخل کابین هم حس می شود. در این قسمت ضمن بهبود کیفیت مواد به کار رفته درون کابین، مزدا تلاش زیادی در ارگونومی کابین و دسترسی سرنشینان به ادوات کنترلی کرده است. سیستم جدید اطلاع رسانی و سرگرمی با صفحه نمایش 8.8 اینچی در میان داشبورد، گویای بسیازی از اصلاحات و بهبودهای طراحی در این خودرو است. این صفحه نمایش کمی زاویه دار نصب شده و به سمت راننده تمایل دارد. همچنین کارایی لمسی نسل قبلی مزدا 3 را ندارد و به جای آن سعی شده تا کاربر خواسته های خود را توسط کلیدهای گردان و کلیدهای فشاری جانمایی شده در کنسول میانی انجام دهد. به همین دلیل مزدا کلیدهای کنترلی سیستم مالتی مدیا را بزرگ تر طراحی کرده تا دسترسی به آن ساده تر شود. این کمپانی ادعا کرده که استفاده از این سیستم، حواس راننده را به مراتب کمتر پرت می کند اما عادت کردن به آن کمی زمانبر خواهد بود.
فناوری های مدرن معمولا حس مرغوبیت داخل کابین را به همراه دارند. اما بیشتر، جزییات و موارد ریز هستند که بیننده را به لوکس بودن خودرو متقاعد می کنند. مزدا با ساده سازی طرح کلی کابین و در عوض ارتقای کیفیت مواد و کنترل و کلیدهای مختلف سعی کرده تا نگاه متفاوتی به جزئیات داشته باشد. اگر بخواهیم از ارگونومی این خودرو صحبت کنیم باید گفت که 2 سانتی متر به قابلیت تلسکوپی فرمان افزوده شده و زاویه قرارگیری قسمت تحتانی صندلی به گونه ای تنظیم شده که راننده موقعیت قرارگیری بهتری داشته باشد.
حتما بخوانید: نقد و بررسی تویوتا سوپرا 2019
نقد و بررسی سیستم صوتی مزدا 3 جدید
سیستم صوتی مزدا 3 جدید هم در مدل پایه هم در نمونه های مجهز از مدل Bose بوده که مزدا در جانمایی بلندگوهای آن دخالت زیادی کرد. چرا که این کمپانی قصد داشته پخش موسیقی کمترین ارتعاش و بهترین کیفیت را داشته باشد و جانمایی بلندگوها را بر این اساس انجام داده است.
نقد و بررسی مشخصات فنی مزدا 3 جدید
پیشرانه | 4 سیلندر با ظرفیت 2.5 لیتر |
بیشینه قدرت | 186 اسب بخار |
بیشینه گشتاور | 252 نیوتن متر |
جعبه دنده | شش سرعته اتوماتیک – شش سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت | 7.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 209 کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | شهر: 8.7 لیتر در 100 کیلومتر، بزرگراه: 6.5 لیتر در 100 کیلومتر، ترکیبی: 7.8 لیتر در 100 کیلومتر |
وزن | 1393 کیلوگرم |
ظرفیت | 5 سرنشین |
قیمت پایه | 21 هزار دلار |
قیمت نمونه مورد آزمایش | 26500 دلار |
نقد و بررسی بهبود کیفیت سواری خودرو مزدا 3 مدل 2019
برای بهبود کیفیت سواری، اقداماتی در بخش طراحی صورت گرفته تا میزان صداهای اضافی و لرزش در کل بدنه به حداقل برسد و نرمی سواری افزایش یابد. این اقدامات از سیستم تعلیق عقب آغاز شده و به جای اتصالات چندگانه مدل قدیمی (یا همان مولتی لینک) از میل پیچشی جدیدی استفاده شده است. مقامات مزدا می گویند این تغییر باعث افزایش 78 درصدی پایداری جانبی سیستم تعلیق و بهبود کلی کیفیت سواری خودرو شده است.
بهره گیری از مواد جدید در ساختار بدنه که کارکردی همانند بوش داشته که به جای اتصالات فلزی قدیمی طراحی شده اند، به جذب ارتعاشات سطح جاده و همچنین کاهش هرچه بیشتر میزان صدا کمک شایانی کرده است.
پیشرانه خودروی مزدا 3
تمام مزدا 3 های تولید شده در آمریکا به پیشرانه 4 سیلندری 2.5 لیتری تنفس طبیعی با نام تجاری “اسکای اکتیو” مجهز بوده که قادر به تولید 186 اسب بخار قدرت و 252 نیوتن متر گشتاور است. برای انتقال قدرت این پیشرانه مزدا 3 یک جعبه دنده 6 سرعته دستی و یا 6 دنده خودکار را روی مزدا 3 نصب کرده است. قدرت پیشرانه به صورت استاندارد به چرخ های جلو منتقل می شود و البته برای نخستن بار مزدا 3 قرار است که به سامانه تمام چرخ متحرک نیز مجهز شود. تصمیم مزدا برای انتقال نیروی پیشرانه به هر چهار چرخ، آن را در قسمت کم رقیب بازار قرار می دهد و احتمالا دارندگان خودروهای کراس اوور را وسوسه خواهد کرد تا خودرویی چالاک تر و در عین حال توانمند در آب و هوای نامساعد را خریدازی کنند.
آزمایش رانندگی
وقتی که وارد جاده می شویم، بهبودهای ارگونومیک و کاهش سروصدا و لرزش در مزدا 3 جدید خود را کاملا نشان میدهد. با وجود بلند قد بودن نگارنده، موقعیت قرارگیری راننده در پشت فرمان در مدت نسبتا طولانی راحت بود و همه کنترل ها و کلیدهای لازم در دسترس قرار داشت. در سرعت های بالا خودرو بسیار کم سروصدا بود و حس نشستن پشت فرمان خودروی گران قیمت تری را در ذهن راننده تداعی می کرد. البته در دنیایی که صحبت از سیستم های انتقال قدرت هشت، نه و حتی ده سرعته است، شش دنده بودن گیربکس اتوماتیک مزدا 3 کمی قدیمی و از مد افتاده به نظر می رسد.
حتما بخوانید: کاهش قیمت خودرو
گیر افتادن در راه بندان وسط روز شهر هالیوود تقریبا در تمام خودروها تجربه ای استرس آور به شمار می رود. اما مزدا 3 جدید حس ملموسی از آرامش به سرنشینان القا می کند. سیستم هشدار نقاط کور با صدای دلنشینی که از سیستم صوتی پخش می شود راننده را آگاه می کند و خبری از هشدارهای تند و تیز در این خودرو نیست. سیستم تعلیق اصلاح شده این خودرو نیز ناهمواری ها و خرابی های معروف بلوار “سان ست” هالیوود را با کمترین اعتراض در خود جذب می کند و مانع انتقال آنها به داخل کابین خودرو می شود.
مزدا محصول جدید خود را به سامانه ای برای پایش هوشیاری راننده مجهز کرده است. این سامانه با استفاده از دوربین فروسرخ و تعدادی LED، حالات چهره و زاویه سر راننده را تحلیل کرده و چنانچه خواب آلودگی او را تشخیص دهد، صدای هشدار پخش می کند. همچنین این سیستم اگر احساس کند که چشمان راننده به جاده تمرکز ندارد، هشدار ترمز می دهد. گرچه ما در طول مسیر با چنین پدیده ای برخورد نکردیم اما قابل درک است که این امکان در خودرو تا چه اندازه می تواند مفید و نجات بخش باشد.
با قرار دادن جعبه دنده در حالت دستی و تعویض دنده ها از طریق اهرم های پارویی روی فرمان، نه تنها حس معکوس کشیدن های مکرر برای بیدار کردن پیشرانه را به انسان منتقل می کند، بلکه باعث شد تا بتوانیم از بهترین و پر کشش ترین دورهای موتور نهایت بهره و لذت را ببریم. اگر در داخل پیچ به دست انداز برخورد کنید احتمال اینکه سیستم تعلیق اندکی دچار عدم ثبات شود وجود دارد. اما با توجه به اینکه در مزدا 3 جدید کیفیت سواری به عملکردهای این چنینی ترجیح داده شده است، لذت ناشی از آرامش و نرمی داخل اتاق کماکان رضایت سرنشینان را حفظ خواهد کرد.
سخن آخر
در مجموع می توان گفت مزدا 3 جدید نه تنها خریداران بالقوه را به خرید آن تشویق می کند، بلکه باعث ارتقای وجهه برند مزدا نیز می شود. با اینکه نسل چهارم این خودرو بیشتر تکاملی به نظر می رسد تا انقلابی، تلاش ها و اقداماتی که برای نمایاندن چهره ای مطلوب و رانندگی جذاب و آرام صورت پذیرفته است، کاملا قابل لمس بوده و ارزشمند است و قاعدتا انتظار می رود تا این قبیل بهبودها در آینده نزدیک راه خود را به سمت دیگر محصولات این شرکت ادامه دهد. اما برای کسانی که هنوز درگیر جریان کراس اووری ها نشده اند و کماکان خودروهای سواری را ترجیح می دهند، مزدا 3 جدید انگیزه ای قوی برای ماندن و ادامه دادن در این مسیر است.