قیمت گذاری خودرو خارجی از چندین سال پیش بازار اتومبیل های داخلی رواج یافته است، اما هنوز افراد زیادی هستند که ماشین خارجی می خرند، برای این کار هم دلایل زیادی دارند، که با قیمت گذاری خودرو رابطه مستقیم دارد. معیارهای قیمت گذاری خودرو خارجی طراحی منحصر به فرد، هزینه های کمرگی، لوکس گرایی، بازار ارز، رقابت تولید اتومبیل داخلی و خارجی و تحریم قطعات یدکی می باشد، که در ادامه به شرح این دلایل می پردازیم.
طراحی منحصر به فرد
یکی از معیارهای قیمت گذاری خودرو خارجی کیفیت است. معمولا ماشین های خارجی به دلیل کیفیت در لوازم و امکاناتی که دارند مورد توجه عموم هستند که می توان به نوع بدنه، طراحی متفاوت موتور خودرو و امکاناتی از جمله پانوراما، سانروف، ایموبلایزر، پاور ویندوز، مانیتور و… اشاره کرد.
معمولا در طراحی داخلی و جانبی خودروی خارجی نیاز مخاطب شرط اصلی و مهمی می باشد. با این تفاسیر خودروی خارجی هنگامی که وارد بازار میشود، از این نظر وارد فضای رقابتی شده و معمولا از خودروی داخلی، گران تر است.
تاثیر هزینه های کمرگی، مالیات و عوارض در قیمت گذاری خودروی خارجی
هزینه های کمرگ از جمله مواردی می باشد که بر قیمت گذاری خودرو تاثیر زیادی می گذارد. از دیگر معیارهای قیمت گذاری ماشین خارجی می توان به مالیات و عوارض ورود اشاره نمود. واردکنندگان همچنین هنگامی که این خودرو را در حجم نسبتا مناسبی به بازار ایران تزریق می کنند، باید هزینه پلاک خودرو را در نظر بگیرند. همه این موارد بر افزایش قیمت خودرو های خارجی تاثیرگذار است.
لوکسگرایی و برندگرایی
از جمله مواردی که باید به آن اشاره نمود این است که حتی اگر واردکنندگان خودروی خارجی دست از این کار بردارند، باز افرادی هستند که به علت داشتن سلیقه متفاوت و علاقه به برند خاصی از ماشین خارجی، اقدام به وارد کردن نوع خودروی مدنظر می کنند. هنگام ورود این محصول به بازار رقابتی داخلی، اگر فرد یا افراد تمایل به فروش این نوع ماشین ها داشته باشند، بنگاه داران ماشین های خارجی باعث افزایش قیمت اینها خواهند شد.
معیار قابل توجه بازار ارز و دلار بر قیمت گذاری خودروی خارجی
ارز در ایران در مدت زمان کم، افزایش زیادی داشته است. این روند باعث افزایش قیمت ماشین ایرانی، همچنین خودروی خارجی شده است. در این بازار واردکنندگان ماشین خارجی باید علاوه بر هزینههای متفاوتی که برای کمرگ و مالیات میپردازند، هزینههای جانبی ناشی از تلاطم بازار ارز را در نظر بگیرند.
به طور مثال اگر واردکننده نسبت به ورود خودروی خارجی اقدام نماید، باید در نظر داشته باشد که در فاصله زمانی خرید تا ورود ماشین به بازار، ارز و دلار امکان ریزش یا افزایش دارد، که همین علت بر قیمت گذاری خودروی خارجی تاثیر به سزایی دارد و باعث کاهش یا افزایش قیمت ها خواهد شد.
رقابت تولید داخلی و خارجی
تولیدکنندگان داخلی نسبت به سالهای گذشته پیشرفت بسیار زیادی در زمینه تولید خودروی ملی داشته اند. تولید کنندگان ماشین همواره سعی نموده اند با در نظرداشتن طراحی داخلی، قطعات و مصرف سوخت مناسب نسبت به جاده اقدام به تولید خودروی ملی نمایند. با توجه به تحریم ها طبیعی است که هزینه های تولید خودروی ملی تقریبا همانند هزینه های تولید خودروی خارجی دربیاید و تولیدکنندگان نخواهند که خودروهای تولید داخلی با قیمتی بسیار ارزان ارائه گردد.
سرمایه گذاران ماشین خارجی با توجه به موارد گفته شده و در نظرگرفتن فضای رقابتی باید سعی نمایند خودروی خارجی با کیفیت تر و بهتری از نظر امکانات وارد کنند، که این عامل و عوامل دیگر باعث می شود که قیمت خودروی خارجی نسبت به خودروی داخلی بالاتر باشد.
تحریم قطعات یدکی ماشین خارجی
یکی از دغدغه ی واردکنندگان خودروی خارجی تامین لوازم جانبی و خدمات پس از فروش این ماشین ها می باشد. اگر چه این قطعات در بازار موجود باشد اما به قیمت گزافی وارد میشود که باز هم به علت کمبود این قطعات و دسترسی نامناسب در همه نقاط کشور، باعث رقابت فروش بین اتومبیل خارجی و داخلی می شود. این امر سبب می شود که طرفداران ماشین های خارجی به شدت کاهش یابند. در نتیجه باعث کاهش چشمگیر قیمت خودروی خارجی در مقایسه با همه مزایای آن خواهد شد.
سخن پایانی
اگرچه همه معیارهای قیمت گذاری خودرو خارجی در این بحث به طور کامل بررسی گردید. در این میان نباید دست بنگاه داران و دلالان ماشین خارجی و قیمت گذاری سلیقه ای بعضی افراد را نادیده گرفت. اما ماشین های خارجی علاقمندان زیادی دارد که هرچند هم قیمت بسیار بالایی داشته باشد، باز هم ترجیحشان خرید خودرو های خارجی است.